Uppsägning av lokalhyra

Jag har skickat ett rekommenderat brev till min lokalhyresgäst med uppsägning pga försenad hyra. Mottagaren har inte hämtat ut brevet utan det har nu kommit tillbaka till mig. Gäller uppsägningen ändå, eller måste jag göra något mer?

Lawline svarar

Hej!

Av 12 kap. 8 § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) framgår att en uppsägning av hyresgäst ska ske enligt 8 kap. 8 § jordabalken. Detta innebär att man till lokalhyresgäst kan skicka ett rekommenderat brev om man även lämnar uppsägningen till hyresgästen eller någon vuxen medlem i dennes hushåll eller någon fast anställd.

Utifrån vad jag förstått bör du därför inte räkna med att uppsägningen är giltig.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare