FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/12/2006

Kostnader för bodelningsförrättare

Hej! har en fråga ang mina svärföräldras bodelning. Ärendet har pågått i 2 år och min svärfar har hela tiden förhalat allt. Bodelningsförättare har blivit utsedd av tinget - är det då något som svärmor får betala? De har vars en advokat som sköter deras ärende. Det enda min svärmor vill är att få ett slut på allt - men inget verkar hända - vad kan man göra? Går det inte att sätta ett slutdatum?

Lawline svarar

Hej! Regler kring situationen du beskriver finns i äktenskapsbalkens (ÄktB) 17 kap, som du hittar http://www.lagen.nu/1987:230. En bodelningsförrättare har behörighet att avgöra olika frågor makarna tvistar om vid äktenskapets upplösning. Dels gäller detta rena tillämpningar av bodelningsregler, men också så kallade prejudiciella frågor av betydelse för bodelningen, såsom att avgöra vilken make som skall tillerkännas äganderätt till viss egendom. Bodelningsförrättaren skall efter vidtagna beslut kring bodelningen upprätta en skriftlig bodelningshandling, ÄktB 17:6 . Är en make missnöjd med bodelningen, har han eller hon fyra veckor på sig att väcka klandertalan mot den andre maken enligt ÄktB 17:8 st 2. Väcks ingen klandertalan inom denna tidsfrist, har maken förlorat sin talan. En bodelning i händelse av äktenskapsskillnad är alltså ytterst en fråga som får avgöras av domstol. Du skriver att din svärfar agerat på ett sätt som gjort att upplösningen av äktenskapet dragit ut på tiden, vilket medfört eller kan medföra ökade kostnader. Normalt sett skall kostnaderna för bodelningsförrättaren delas lika mellan makarna. Emellertid finns det en möjlighet för bodelningsförrättaren att bestämma en annan fördelning, om den ena maken genom vårdslöshet eller försummelse har orsakat ökade kostnader, se ÄktB 17:7 st 2. Här skall också makarnas ekonomiska situation beaktas. Hoppas mitt svar har varit till hjälp. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare