FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2006

Skulder som uppkommit efter bodelning

Är skild sedan 9 mån. Bodelning klar. Räkningar som kommit efter bodelning men som avser tid som vi bott gemensamt. ex vatten o avlopp räntor o.s.v. Betalningsansvar ??

Lawline svarar

Hej! Om bodelningsavtalet upprättats av bodelningsförrättare finns det en möjlighet att klandra det, se Äktenskapsbalken (ÄktB) 17 kap 8 §, http://www.lagen.nu/1987:230 Detta måste göras inom fyra veckor från delgivningen. Om mer än fyra veckor gått återstår bara den lilla möjligheten till resning, 17 kap 9 §. Om ni upprättat handlingen sinsemellan och skrivit under den har avtalet rättsverkan (laga kraft) och du kan således inte begära en ny bodelning. En annan möjlighet skulle kunna vara att jämka eller ogiltigförklara bodelningsavtalet enligt AvtL, http://lagen.nu/1915:218 I 28-38 §§ anges några av de omständigheter som skall leda till ogiltighet. I ditt fall är det svårt att säga vilka ogiltighetsgrunder som skulle kunna vara möjliga eftersom jag inte har tillräcklig information. Lagbestämmelser saknas som reglerar förfarandet när skulder uppdagas efter det att bodelning skett. I ett rättsfall från hovrätten, RH 1992: 71, fastslog domstolen att en make, trots att bodelningsavtalet vunnit laga kraft, hade rätt att föra talan mot f d makan om skulder, hänförliga till tiden före äktenskapets upplösning, som inte upptagits i bodelningen. Klart är att räkningarna skall betalas av er båda eftersom de hänför sig till ert gemensamma boende. Fordringsägarna bryr sig dock inte om detta utan det är den eller de som står för abonnemang och dylikt som kommer att krävas på pengarna. Det civilrättsliga anspråket ni har sinsemellan berör inte företagen som vill ha betalt. Hoppas ni kan komma överens! Hör gärna av dig igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare