FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/12/2006

Orubbat bo och bröstarvingars klander av testamente

Hej Min far dog nyligen. Han var gift med en kvinna utan barn och inga gemensamma. Jag har två syskon. Om pappa skriver att hon ska sitta i orubbat bo vad inebär det? Vi ärver ju inte henne men får vi ut vår arvslott efter hennes död efter pappa eller? Har vi rätt att få ut något nu?

Lawline svarar

Hej! Orubbat bo betyder att den efterlevande maka/maken behåller all den avlidnes kvarlåtenskap. Man gör alltså inget arvskifte. Finns ingen annan dödsbodelägare blir det automatiskt så, men finns det särkullbarn har de rätt att få ut hela sitt arv när den biologiska föräldern avlider. Eftersom du och dina syskon är bröstarvingar efter din far har ni således en lagstadgad rätt att få ut era laglotter (hälften av arvslotten) direkt. För att få ut din laglott skall du påkalla jämkning av testamentet inom sex månader från det att du delgivits testamentet, det framgår av ärvdabalkens 7 kap 3 §, se http://www.lagen.nu/1958:637 Detta sker genom att du väcker talan vid domstol, se vidare Domstolsverkets hemsida, http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____771.aspx Var och en av er måste väcka talan, det räcker inte att endast en gör det! Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare