FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt07/01/2007

Bodelning av bostadsrätt mellan sambos

Hej! Jag undrar hur man går till väga för att bli "utköpt" från en bostadsrätt. Har nyligen fått lägenheten värderad till1 miljon, inköpt för 720 tusen men vi lånade 800 tusen för renoveringsarbeten. Min fd sambo skall bo kvar. Vad är han i så fall skyldig mig? Jag har precis köpt en ny bostadsrätt. Han har därför övertagit alla lån vi hade gemensamt för lägenheten.

Lawline svarar

Hej! För att bli utköpt kan du rent praktiskt göra två olika saker. Det ena är att sälja din halva av lägenheten (om ni äger halva var enligt tidigare köpekontrakt) till din f.d. sambo för ett pris som ni kommer överens om. Det andra och kanske smidigare är att göra en bodelning enligt sambolagen eftersom bostadsrätten är samboegendom om ni förvärvat den för att sammanleva i. En formell bodelning enligt sambolagen kan man begära av sin f.d. sambo i upp till ett år efter att man slutat att vara sambos. Ni gör då på egen hand en bouppteckning över samboegendom (alla tillgångar som ni förvärvat tillsammans för gemensam användning som sambos) och delar värdet (nuvarande marknadsvärde med avdrag för eventuella skulder) av det sammanlagda lika mellan varandra. Eftersom din f.d. sambo ska överta lägenheten så hamnar hela värdet av den på hans lott i bodelningen. Om det inte finns tillräckligt med annan egendom för att kompensera dig för det så har du rätt till betalning motsvarande halva lägenhetens nuvarande värde. Efter att ni gjort bodelningen behöver ni bara intyga till bostadsrättsföreningen att ni bodelat varpå din f.d. sambo kan registreras som ensam ägare i föreningens register. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. MVH
Rådgivare