Introduktionsersättning och medborgarskap

GOTT NYTT ÅR?

Hej!

Om en flykting får svenskmedborgare har fortfarande rätt till introduktionsersättning?

mvh

Jalal Shakorian

Lawline svarar

Hej!

Regler om introduktionserättningar finner Du http://lagen.nu/1992:1068. Det finns inget i lagen som direkt uttrycker att ersättningen upphör om flyktingen blir svensk medborgare. Däremot är det så att introduktionsersättning (åtminstone i de flertalet kommuner som jag kontrollerat) ges under en begränsad tid, under max 2år. För att bli svensk medborgare så krävs det en viss tid av hemvist i Sverige för att uppfylla kraven enligt 11 § i lagen om medborgarskap http://lagen.nu/2001:82. En flykting som har fått permanent uppehållstillstånd måste ha haft sin hemvist här i minst fyra år för att få svenskt medborgarskap.

Sammanfattningsvis så borde inte situationen kunna uppstå att en person som precis blivit svensk medborgare fortfarande erhåller introduktionsersättning. Men, om Du befinner Dig i denna situation så rekommenderar jag Dig att ta kontakt med Din kommun då det är kommunen som reglerar vilka som de betalar ut ersättningen till.

Mvh

Ida ForssRådgivare