FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/01/2007

Underhållsbidrag vid deltidsstudier?

jag har en son som är 19 år och bor med sin far. Vi har ingen kontakt alls då han ej vill efter en svår skilsmässa där hans far använde honom i konflikten och fick sonen att vända sig mot mig. Uppgifter om honom har jag via försäkringskassan och CSN. Han har studerat på gymnasium och bor hemma, men har sedan 2006 endast studerat halvtid och jobbar förmodligen halvtid. Försäkringskassan kommer nu att dra in underhållsstödet och CSN uppger att han inte fått studiebidrag sedan oktober. Jag har fortsatt att betala min del av underhållsbidraget fram till dec -06. Är jag skyldig att fortsätta betala underhållsbidrag när han endast studerar deltid? Hur länge ska man betala underhåll?

Lawline svarar

Hej! Då det gäller underhållskyldighet för föräldrar så regleras detta i 7 kap i Föräldrabalken som du finner http://lagen.nu/1949:381. Här finner man att Du som förälder är underhållsskyldig tills det att Ditt barn fyller 18 år, men om han fortfarande går i motsvarande grundskola/gymnasieskola så sträcker sig underhållskyldigheten tills han blir 21år. Det finns inget angivet om till hur stor del barnet måste gå i skolan för att underhållsskyldighet ska föreligga, inte heller går det att finna i förarbeten och praxis. Enligt 7kap 1§ så ska man ta hänsyn till barnets egna inkomster när underhållsbidragets storlek fastställs, så om Din son har ett avlönat arbete så kan detta påverka hur mycket i underhållsbidrag som Du fortsättningsvis är skyldig att betala. Mitt råd till Dig är att börja med att kontakta den handläggare på Försäkringskassan som har haft hand om ärendet för att få klarhet i varför underhållsstödet ska dras in och hur detta kommer att påverka Din underhållsskyldighet. Om Du hade betalat hela summan själv och Försäkringskassan inte varit inblandad så hade Du kunnat gå direkt till rätten men jag rekommenderar som sagt att Du börjar hos Försäkringskassan. Mvh
Ida ForssRådgivare