FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/01/2007

Gallring av journaler inom barn- och ungdomspsykiatrin

Hur länge sparas journaler som upprättas inom barn- och ungdomspsykiatrin?

Lawline svarar

Hej, Journaler inom barn- och ungdomspsykiatrin arkiveras och sparas viss tid beroende på vilket av landets län det handlar om. Varje landsting är så att säga sin egen arkivmyndighet och får enligt arkivlagen bestämma om vad som ska gälla för gallring (dvs när handlingar ska rensas bort ur arkivet). I landstingsarkivet i Stockholms län gäller att någon gallring av läkarförda journaler, dit journaler inom psykiatrin hör, aldrig sker. De sparas med andra ord för alltid. Det kan som sagt variera beroende på var man befinner sig men att denna typ av journaler inte gallras är tydligen vanligt. För information om vad som gäller i andra delar av landet rekommenderar jag att kontakta landstingsarkivet i aktuellt län. Med vänlig hälsning,
Sara EdströmRådgivare