FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/01/2007

Hur bedöms våldtäkt inom hemmet?

våldtäkt inom hemmet mot fru eller sambo. Hur bedöms detta och enligt vilken lag?

Lawline svarar

Hej Våldtäkt mot fru/man eller sambo bedöms precis som våldtäkt mot vem som helst. Bevisläget och gränsdragningen kan försvåras när förövare och offer har en nära relation, men den objektiva bedömningen av gärningen är densamma. Brottet våldtäkt regleras i 6:1§ Brottsbalken. Se http://www.lagen.nu/1962:700 Före brottbalkens i kraftträdande 1965 ansågs våldtäkt inte kunna ske inom hemmet. I propositionen till brottsbalken står det dock att bestämmelserna om våldtäkt kan tillämpas, då en gift man tilltvingat sig samlag med sin hustru. (numera är bestämmelsen könsneutral och kan därför tilllämpas oavsett kön hos offer och förövare) Vänligen
Rådgivare