FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/01/2007

Förtal och Förolämpning

om man anklagar/beskyller någon för något brottsligt som man inte har bevis för, utan endast för att smutskasta, vad gör man sig enligt lagen då skyldig till?

Lawline svarar

Hej, Det du beskriver kan utgöra brott enligt 5 kap Brottsbalken. Förtal utgör det främsta av ärekränkningsbrotten och omfattar inte endast situationen då någon sprider en falsk uppgift om något brottsligt utan även allmänna ärekränkande omdömen. Definitionen på förtal enligt brottsbalken 5 kap 1 § hittar du http://www.lagen.nu/1962:700. För att förtal ska bli aktuellt måste beskyllningen för det brottsliga nå någon annan än dig. Riktas anklagelsen enbart till dig är förtal inte aktuellt. En ytterligare förutsättning för att förtal ska bli aktuellt är att den brottsliga beskyllningen är av ”allvarligare beskaffenhet”. Vad som är allvarlig beskaffenhet är ingen klar gräns och definieras av den sociala miljön man lever i. Om inte dessa förutsättningar är uppfyllda kan istället gärningen vara straffbar såsom förolämpning enligt BrB 5:3 En ärekränkande beskyllning är dessutom straffbar oavsett om det är sant eller inte. Det som bestraffas är att man inte hade rätt att framställa beskyllningen. Det finns dock en möjlighet att trots detta gå fri från ansvar om man kan visa att man hade skälig grund för att framföra beskyllningen. Så verkar dock inte vara fallet här. En fällande dom för förtal eller förolämpning ger som påföljd endast dagsböter. Mvh
Rådgivare