FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/01/2007

Vad ingår i en bodelning mellan sambors?

Allt som vi köpte tillsammans under tiden vi bodde tillsammans så har han tagit allt, jag fick inte ens ta min dator som vi köpte till mig..TV (42"), X-box, flera datorer mm. Han tog saker som jag hade innan vi blev ett par också. Vi har inte skrivit några papper alls.

Lawline svarar

Det som inte ingår vid en separation mellan sambors är egendom som inte köpts för gemensam användning eller egendom som uppfyller kraven i 4 § sambolagen. Se 3 och 4 §§ sambolagen http://www.lagen.nu/2003:376. Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses att det skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. Bohag som har förvärvats efter sammanlevnadens inledande blir normalt att betrakta som förvärvade för gemensam användning. Därmed torde TV, X-box, datorer ingå i bodelningen om de köpts för gemensam användning. Din dator torde vara att betrakta som din. I vart fall så länge det bara är du som har använt den. Sakerna som du hade innan ni blev ett par ska dock inte ingå i bodelningen. Observera dock att även om man i princip skall dela lika på samboegendomen kan man om det skulle kunna anses oskäligt för någon av parterna, jämka bodelningen så att man endast räknar med en del av varje persons egendom. Detta kan ske om samboförhållandet varat i mindre än fem år. Om nu din f.d. sambo har stuckit med alla sakerna och du vill ha tillbaka dem får du polisanmäla honom. Han har nämligen gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken) se http://www.lagen.nu/1962:700.
Michael WittingRådgivare