FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/01/2007

Förläggning av arbetstid

Får man som arbetsgivare förlägga arbetstiden som man vill , tex att de anställda var fjärde vecka jobbar hel söndag (8 timmar) och får ledigt fredagen innan som kompensation?

Lawline svarar

En arbetsgivare får inte förlägga arbetstiden precis hur han vill, utan det finns särskilda regleringar i Arbetstidslagen, se http://lagen.nu/1982:673. Arbetstidslagen gäller såvida ingenting annat avtalats genom kollektivavtal. Se särskilt 5, 12, 13, 14 §§ Arbetstidslagen. Den ordinarie arbetstiden får högst uppgå till 40 timmar i veckan, när det behövs med hänsyn till arbetets natur eller eller arbetsförhållandena i övrigt får arbetstiden dock uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst fyra veckor. Arbetstagarna ska ha 36 timmars sammanhängande vila inom en sjudagarsperiod, vilan ska så långt som möjligt ska förläggas till veckoslut. När det gäller ditt exempel; om det finns behov av att förlägga arbetstiden till söndagar istället för fredagar var fjärde vecka så hindrar inte lagen detta sålänge veckovilan tillgodoses. Mvh
Miranda BergRådgivare