FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/01/2007

Skyldighet kontakta föräldrarna vid abort om underårig?

Om en tjej under 18 år vill göra abort men inte vill att hennes föräldrar ska få reda på detta p.g.a att föräldrana är religiösa och skulle inte acceptera abort (en tjej som skulle kunna få rejält med stryk eller ännu värre bli fördömd av sin familj) får tjejen då göra en abort utan att föräldrarna ska få någon vetskap om detta. Finns det inga undatagsfall för flickor som har fanatiska föräldrar och som riskerar att råka väldigt illa ut ifall myndigheterna kontaktar föräldrarna?

Lawline svarar

Hej! Enligt abortlagen (http://lagen.nu/1974:595 ) är det kvinnan som fattar beslut om abort, förutsatt att tidsperioden inte överträtts och aborten inte på grund av sjukdom hos kvinnan kan antas medföra allvarlig fara för hennes liv eller hälsa. Läkare, barnmorskor, ungdomsmottagningar etc. har tystnadsplikt, så dit kan man i första hand vända sig för att få hjälp med abort och om man under inga omständigheter vill att föräldrarna skall inblandas. Socialstyrelsen har i en skrivelse ”Föreskrifter och allmänna råd om abort” (SOSFS 2004:4) uttalat att ”En kvinna under 18 år bör uppmanas att i första hand själv berätta om graviditeten och den önskade aborten för sin eller sina vårdnadshavare eller, om detta inte är möjligt, för någon annan vuxen närstående person. Vid behov bör hon få hjälp med detta.” Däremot om den minderåriga kvinnan motsätter sig att föräldrarna kontaktas måste vårdpersonalen utifrån föräldrabalkens bestämmelser om vårdnadshavarens allmänna omvårdnadsansvar bedöma, med hänsyn till kvinnans ålder och mognad, om det är lämpligt att ändå informera denne (föräldrarna). Även om den minderåriga kvinnan inte har nått en sådan ålder och mognad att hon har fått ett integritetsskydd gentemot vårdnadshavaren kan det ändå finnas en skyldighet att hemlighålla uppgifter om henne för vårdnadshavaren enligt 14 kap. 4 § 2 stycket sekretesslagen, se http://lagen.nu/1980:100 , nämligen om det kan antas att hon lider betydande men, om uppgifterna röjs för denne. I fallet i din fråga torde det inte föreligga någon skyldighet att föräldrarna måste kontaktas, utan flickan kan, utan att hennes uppgifter röjs, berätta om sin situation för att få hjälp och stöd! Föräldrarna behöver inte kontaktas eller få reda på aborten! Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare