FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2007

Krävs fackmedlemskap för att ha företrädesrätt?

Har man företrädesrätt även om han eller hon är inte med facket. Vilka paragrapher eller kapitel i lagen som stödjer svar.

Lawline svarar

Hej, Med företrädesrätt antar jag att du menar den företrädesrätt till återanställning som den som blivit uppsagd pga arbetsbrist under vissa föresättningar är berättigad till. Detta regleras i 25-27 §§ Lag om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80). Svaret på din fråga är att ja, företrädesrätt har man oavsett om man är medlem i ett fackförbund eller ej. Däremot måste man uppfylla de krav som anges i paragraferna, framförallt 25 § (observera att denna paragraf ändrats fr.o.m. 070101). Lycka till! Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare