FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt11/01/2007

Firmateckningsrätt för AB och HB

Hej! Jag och en kompanjon har 50% var i ett litet företag. Vid startandet av företaget blev det så att min kompanjon och den som sköter ekonomin åt oss blev dom som "tecknar" företaget. Detta är ju väldigt opraktiskt då jag i princip inte kan gå på banken och lösa in betalningar till företaget som kommer t.ex. via girering från plusgirot och sätta in dessa på företagets konto. Jag får inte lov att skriva under papper o.dyl. Hur, vad och var gör man något åt detta så att vi bägge kan teckna företaget?

Lawline svarar

Av din fråga framgår inte vad företaget är för association. Jag redogör därför för firmateckningsrätten för handelsbolag och aktiebolag. Handelsbolag Var och en av bolagsmännen företräder bolaget om inte annat avtalats. Handelsbolag måste registreras och införas i handelsregistret. Häri införs även hur bolagets firma tecknas om den inte tecknas av samtliga bolagsmän. För att ändra firmateckningsrätten krävs alltså att du införs i handelsregisteret som berättigad att teckna bolagets firma. Handelsregistret sköts av Bolagsverket. Aktiebolag Styrelsen och VD har enligt Aktiebolagslagen (se http://www.lagen.nu/2005:551) en i lag reglerad behörighet att teckna bolagets firma. Styrelsens behörighet har knutits till organet som sådant - inte till enskilda ledamöter. (8:35 ABL) VD är behörig att teckna bolagets firma inom den löpande förvaltningen. (8:36 ABL) Slutligen kan styrelsen ge ställföreträdarskap till en "särskild firmatecknare". (8:37 ABL) Bolaget skall för registrering i aktiebolagsregistret anmäla hur och av vilka bolagets firma tecknas. (8:43 p. 3) Även här skall alltså bolagsverket kontaktas. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare