FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/12/2005

Ersättning från två försäkringar?

Jag har en fråga vad gäller ersättning från tgl vid dödfall om man har två st arbetsgivare hos ena har man kommunal heltidsanställning 40 tim/v och hos den privata arbetsgivaren jobbar man extra i snitt 11tim/vecka har anhöriga då vid ev dödsfall rätt att få ut ersättning från 2st tgl mvh.Anders

Lawline svarar

De försäkringsvillkor som gäller för TGL är ” Försäkringsvillkor för AFA-försäkringarna. AGB, AGS, TFA, TGL, PBF och bestämmelser för Avtalspension SAF-LO”.

För att TGL ska gälla måste den anställde arbeta minst 8 timmar/vecka (9 §). I de ”Allmänna villkoren” för ”TGL – Tjänstegrupplivförsäkring”, 25 § finns en bestämmelse som är tillämplig om den anställde har mer än en anställning som omfattas av TGL eller någon jämförbar försäkring. Innebörden av bestämmelsen är att försäkringsersättningen ska samordnas. Med detta menas att du bara får ersättning från en försäkring.

Du hittar försäkringsvillkoren på http://www.afa.se/upload/Blanketter/F0265.pdf

Rådgivare