FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/01/2007

Narkotikabrott

Vad händer med en tidigare "ren" kille på 16 år som ertappas med innehav av en liten mängd hasch för eget bruk. Påföljd? Stoppas i framtiden vad gäller körkortstillstånd, visum till andra länder, jobb etc? Vill kunna tala om för min son vad som händer om han håller på med sånt.

Lawline svarar

Att inneha eller bruka narkotika är narkotikabrott, se 1§ p6 i narkotikastrafflagen http://lagen.nu/1968:64 . För detta är föreskrivet fängelse höst tre år. Rör det sig om mindre mängder kan istället dömas till ringa narkotikabrott, se 2§, för vilket är stadgat böter eller fängelse högst 6 månader. Domstolen kommer (i händelse av rättegång) att ta hänsyn till din sons unga ålder och att han inte tidigare är straffad för narkotikabrott. Vidare kan det förstås bli svårt för honom att få visum till vissa andra länder, exempelvis USA är ju väldigt restriktiva med att släppa in den som är dömd för brott. Vissa jobb kan också bli svåra att skaffa, såsom lärare, polis, väktare etc där arbetsgivaren kräver utdrag ur brottsregistret. Enligt 3 kap 2 § 2 st i körkortslagen, se http://lagen.nu/1998:488, skall vid utfärdande av körkortstillstånd hänsyn tas till om sökanden är pålitlig i nykterhetshänseende, varför det kan bli svårt för den som är dömd för narkotikabrott att få körkortstillstånd. Mvh
Rådgivare