FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/01/2007

Testamenterad egedom som inte finns kvar

Min mor står som arvinge i ett testamente från en nu avliden gammal vän. I testamentet får min mor ärva en insatslägenhet, en annan bekant ska enligt testamentet ärva en sommarstuga och en tredje ett fastställt belopp. Det finns inga övriga arvingar. Testamentet skrevs 1997 men för några år sedan så sålde den nu avlidna den aktuella sommarstugan, så den finns ej kvar längre. Innebär detta rent juridiskt att den som skulle ärva sommarstugan då går lottlös eftersom den ej fanns kvar vid dödsfallet ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Din mors vän har valt att testamentera sin egendom genom legat. Det innebär att testamentstagarna inte bara ska ärva en viss obestämd andel av egendomen utan tvärtom viss bestämd egendom såsom här en insatslägenhet, en sommarstuga och ett visst fastställt belopp, se ärvdabalken (ÄB) 11 kap. 10 § 1 st.. Om den bestämda egendomen, i detta fall en sommarstuga, inte finns i kvarlåtenskapen vid arvskiftet så kan sommarstugan naturligt nog inte heller skiftas ut till testamentstagaren. Någon annan har ju då förvärvat äganderätten till sommarstugan. Lagstiftaren har i ÄB 11 kap. 4 § valt att lösa saken så att förordnandet rörande legatet i testamentet då är utan verkan. Ingen annan egendom träder i dess ställe. Då det enligt vad du skriver är en bekant som sommarstugan testamenterats till kan det inte heller komma ifråga att denne skall ärva någon övrig egendom av testatorn. Detta då denne inte ingår i någon av de arvsberättigade grupperna i 2 kap. ÄB. Med vänlig hälsning
Rasmus FahlénRådgivare