FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt16/01/2007

Upphovsrätt till arkitektritningar

När det gäller upphovsrätt, vad gäller? Fråga: Om jag får skisser, fasad och planskisser, ej konstruktionsritningar från arkitekt på förslag av ett hus, kan han hävda upphovsrätt om jag sedan låter en annan arkitekt rita ett nästan lika hus som dock skiljer sig i mått och yta samt delvis annan planlösning.

Lawline svarar

Av 1 § 2 st. upphovsrättslagen, se http://www.lagen.nu/1960:729, framgår indirekt att arkitektritningar omfattas av upphovsrätten. De måste dock uppfylla kravet på att vara konstnärliga verk. För att det kravet ska vara uppfyllt krävs det att verket är självständigt och originellt. Det skall härröra från upphovsmannen själv och vara ett resultat av hans personliga, skapande insats. Att det skall föreligga ett visst mått av särprägel innebär ett krav på verkshöjd. Även fast kravet på verkshöjd ställs relativt högt för byggnadskonst har arkitektritningar ofta verkshöjd så länge arkitekten ritat någorlunda självständigt. Huruvida du sedan kan låta en annan arkitekt rita ett nästan likadant hus är omöjligt för mig att besvara. En sådan bedömning kan bara göras genom en jämförelse av ritningarna. Ju mer säreget din förra arkitekts ritningar är desto större skydd får han. Från de uppgifter du givit torde i vart fall vara intrång i arkitektens upphovsrätten om du bara ändrar på mått och yta. Däremot kan jag inte bedöma om intrång föreligger om du ändrar planlösningen. En helhetsbedömning måste då göras.
Michael WittingRådgivare