FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/01/2007

Underhållsskyldighet då barnet läser på universitet?

Min dotter bor hos sin Mamma och jag betalar underhåll för henne och hon går iGymnasiet hon är 18 och skall snart fylla 19 då skall hon börja på Univesitet. Är jag skyldig att betala underhåll då hon går på universitet

Lawline svarar

Hej. Du är inte skyldig att betala underhåll då din dotter går på universitetet. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Universitetsstudier inräknas dock inte i sådan skolgång utan det gäller studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning Regeln hittar du i 7 kap 1§ Föräldrabalkenhttp://www.lagen.nu/1949:381 Vänligen
Rådgivare