FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/01/2007

Makes arvsrätt

Hej! Jag har en fråga om testament. Jag är en gift utländsk kvinna. Varken min man eller jag har varit gift tidigare och vi har inga barn. Skulle jag fortfarande skriva testament, eller får min man allt ändå, om något händer mig? I mitt hemland skriver alla testament, men det verkar som svenskar tror att "det löser sig" om man inte har något ovanligt livssituation med t.ex. särkullsbarn. Tack på förhand, jag tycker att ni gör ett bra jobb!

Lawline svarar

Hej och tack för komplimangen! Anledningen till svenskarnas avspändhet kanske återfinns i ärvdabalken (ÄB) 3 kap 1 §. I Sverige har makar nämligen arvsrätt, även framför gemensamma bröstarvingar. Detta innebär att din man kommer att ärva dig om du dör. Skulle ni få barn, får de vänta tills du dör innan de får ut arvet efter sin pappa. Skulle någon av er däremot ha särkullbarn, har de rätt att få ut sitt arv efter sin avlidne förälder omedelbart. I ett sådant fall kan testamente vara lämpligt. Återkom gärna om du har fler frågor. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare