FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/01/2007

Ansvar för döda föräldrars skulder

Om ens föräldrar har skulder hos kronofogden och de avlider samt ej har täckning för skulderna. Kan skulderna då hamna hos barnen?

Lawline svarar

Nej, skulder är personliga och betalas genom behållningen i dödsboet så långt det räcker. Skulle behållningen inte räcka får långivarna inte heller någon utdelning Man kan helt enkelt inte ärva skulder.
Rasmus FahlénRådgivare