FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2007

Formkrav vid arvsavstående

Skall ett avsägande av arvsrätt ske skriftligen vid en bouppteckning. Gemensamt testamente finns.

Lawline svarar

Hejsan! Svaret på din fråga blir kort och gott, precis som du själv skrev, att ett arvsavstående ska vara skriftligt och inges till rätten tillsammans med bouppteckningen. Funderar du på att göra ett arvsavstående är det även bra att tänka på att ett arvsavstående måste vara oåterkalleligt och villkorslöst. Dessutom får den som avstår inte heller på något sätt anses ha förfogat över arvet. Görs avståendet till barn måste det avse samtliga barn och med samma kvotdel eller belopp.
Rådgivare