FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/01/2007

Tolkning av begreppet tjänsteman.

Gäller tjänstemannaskyddet för värdar som arbetar med intäktssäkring på tunnelbanan och trygghet i bostadsområden? De är inte väktare.

Lawline svarar

Hej. Jag förmodar att du åsyftar det tjänstemannaskydd som åfinnes i BrB 17:1. Här åsyftas ett särskilt skydd för tjänstemän när de utsätts för våld eller hot. Begreppet tjänsteman i paragrafen åsyftar förgripelser på någon i dennes myndighetsutövning. Detta rör alltså anställda inom stat och kommun som utför arbete och tar beslut vilka grundas på samhällets maktbefogenheter och kan vara både till gagn och nackdel för enskilda individer. I NJA 1980 s. 421 I–III, ansågs förgripelse mot förare eller mot biljettkontrollant i spårvagns- eller busstrafiken i en stad vara förgripelse mot denne i hans myndighetsutövning. Sålunda borde också s.k. trygghetsvärdar du beskriver omfattas, åtminstone under förutsättning att de är anställda av stat eller kommun. Mvh
Ola DavidssonRådgivare