FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/01/2007

Kan betänketiden vid skilsmässa förlängas?

Jag undrar... betänketiden (6 mån) har gått ut och jag har meddelat tingsrätten att jag fortfarande vill skiljas . Min "fd" make hävdar att han vill förlänga betänketiden! Har han verkligen rätt till detta? MVH Beklämd

Lawline svarar

Hej I äkenskapsbalken 5: 3§ står det: "Har betänketiden löpt under minst sex månader, skall dom på äktenskapsskillnad meddelas om någon av makarna då framställer ett särskilt yrkande om det" Jag har inte kunnat hitta något undantag som medger förlängd betänketid. Det borde innebära att domstolen ska medge äktenskapsskillnad Äktenskapsbalken hittar du http://www.lagen.nu/1987:230 här. Vänligen
Rådgivare