FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/01/2007

Testamente om makes arvsrätt

Bakgrund: Äktenskap i två år, mannen avlider; inga gemensamma barn; mannen har två biologiska barn; testamente finns om "orubbat bo" till förmån för maka Har man full arvsrätt efter sin avlidne make då man varit gift färre än 5 år? Hur mycket ärver särkullsbarnen om tillgångarna t.ex. är 500.000?

Lawline svarar

Hej, Arvsrätt är den rätt till den avlidnes kvarlåtenskap som en person har genom lag. Vidare kan en person ha rätt i kvarlåtenskapen på grund av testamente. Regler om arv och testamente hittar du i ärvdabalken (ÄB, se http://www.lagen.nu/1958:637 ). ÄB:s 3 kap handlar om makes arvsrätt och i 3 kap 1 § 1 st 1 meningen hittar vi grundregeln som stadgar att den efterlevande maken har rätt att ärva efter den först avlidne maken. För det fall det finns ett testamente har bröstarvingarna alltid rätt att få ut sin laglott. Denna är enlig 7 kap 1 § hälften av arvslotten. Eftersom särkullbarnens arvslotter i ditt fall är 250 000 kr/var blir deras laglotter 125 000 kr/var. För att få ut sina laglotter måste särkullbarnen begära jämkning av testamentet inom sex månader enligt 7 kap 3 §. Med andra ord ärver du efter din make enligt testamentet så länge som hans bröstarvingar inte önskar få ut sina laglotter. Om de önskar det ärver du i stället resterande belopp på de villkor som uppställts i testamentet. Ett arvskifte föregås av en bodelning för det fall den framlidne var gift, 23 kap 1 § 2 st 1 meningen ÄB. En sådan skall utföras i enlighet med äktenskapsbalkens regler (ÄktB, se http://www.lagen.nu/1987:230 ) och i 12 kap 1 § 1 st ÄktB hittar vi en jämkningsregel. Denna förklarar att hälftendelningsprincipen, som normalt gäller vid en bodelning, kan frångås i vissa fall. Dessa fall är t ex när makarna varit gifta under kort tid (mindre än 5 år) eller då den ene maken fört in egendom av betydande värde i äktenskapet. Denna regel gäller dock inte vid dödsfall, enligt 12 kap 1 § 2 st. Alltså skall de vanliga bodelningsreglerna iakttas, utan någon hänsyn till hur långt eller kort äktenskapet varade. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare