FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/01/2007

Samäganderätt

När man gifter sig får den ena parten giftorätt i den andres ägodelar(fastighet).Kan samägandelagen överhuvudtaget komma ifråga eller är det äktenskaps-balken som gäller.

Lawline svarar

Samäganderättslagen reglerar förhållandet när två eller flera personer äger något tillsammans. Lagen om samäganderätt är dock dispositiv, vilket innebär att den kan avtalas bort. Beträffande samägande mellan makar gäller dock vanliga äktenskapsrättsliga regler istället, i den utsträckning ägandeförhållandena regleras där. Sjunde kapitlet i äktenskapsbalken (ÄktB) innehåller regler om makars egendom. Den rätt som den andre maken kan ha till hälften av egendomen, dvs. giftorätten, blir i stort sett först verksam då ett äktenskapet upplöses. Huvudregeln är att den som faktiskt köpt och betalat för viss egendom också blir dess ägare. Att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder, kallas för principen om särförvaltning (ÄktB 1:3). Egendomen kan dessutom vara enskild egendom, vilket i sådana fall innebär att man inte får giftorätt i egendomen överhuvudtaget, se ÄktB 7:2. I det här fallet, om det det handlar om en fastighet som är giftorättsgods, finns regler om samtycke vilket krävs för att exempelvis avhända sig eller inteckna fastigheten, se ÄktB 7: 5 3 st. Se äktenskapsbalken http://www.lagen.nu/1987:230 och samäganderättslagen http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 Vänliga hälsningar
Kristina LindRådgivare