FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/01/2007

Är hyresgäst skyldig att ersätta märken i golv?

skall flytta från en "kommunal" hyresrätt, där jag kan konstatera att det finns några märken i golvet från mina ungdomars högklackar- Golvet i hallen är furugolv-vilket jag tycker är märkligt, normalt idag är klinkers. Måste jag betala omslipning, tycker att denna slityta borde vara av annat material än furu. OBS! Märken finns bara vid insteget från ytterdörr till hall.

Lawline svarar

Hej Du är som hyresgäst skyldig att vårda den lägenhet du hyr. Om skador uppstår på grund av vållande, vårdslöshet eller försummelse skall hyresgästen ersätta dessa. Det gäller även skador som orsakats av någon annan i hushållet. Hyresgästen ansvarar även för skador som gäster eller exempelvis hantverkare orsakar. Däremot är du som hyresgäst inte ersättningsansvarig för vad som kan sägas vara normal förslitning. Det kan röra sig om rimliga repor och rispor i exempelvis golv eller diskbänk. Frågan är om märkena i hallen kan utgöra normal förslitning. Det borde vara rimligt att en person med högklackat kan ta några steg in i hallen och inte behöver ta av sig sina skor utanför lägenheten. Du borde därför kunna hävda att märkena är ett resultat av normalt nyttjande av lägenheten och en normal förslitning. Vänligen
Rådgivare