FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/01/2007

Rätt för sambo till ersättning för renovering av hus

Hej! Vore acksam för svar på min fråga... En släkting till mig flyttade in och blev sambo med sin flickvän. Hon ägde och äger fortfarande huset. Nu ska han flytta ut och tycker att hon ska betala hälften av materielkostnader (han är snickare) på allt han renoverat i hennes hus. Vad är rimligt?

Lawline svarar

Hej! Som utgångspunkt gäller att den som utför arbete åt någon annan har rätt till ersättning, se Handelsbalken (1736:0123 2) 18 kap. 5 §. Anlitar någon en hantverkare kan man inte senare hävda att denne inte har rätt till ersättning för det arbete som är utfört. Det kan dock finnas situationer då det inte är säkert att ersättning skall utgå. Har t.ex. arbetet haft karaktär av en väntjänst eller liknande och det inte var meningen att arbetet skulle utföras mot ersättning föreligger ett sk. benefikt avtal, d.v.s. någon utför en prestation utan vederlag (gratis). I det fall du nämner är alltså det avgörande vad din släkting och hans sambo har avtalat angående renoveringsarbetena. Jag förutsätter att din släkting inte har utfört renoveringsarbetena i egenskap av näringsidkare utan snarare som sambo/vän. Det innebär att det inte finns någon generell rätt till ersättning grundad på att det är fråga om näringsverksamhet. Har man inte avtalat om huruvida ersättning skall utgå för arbete och materialkostnader måste man först avgöra om det från början var avsett att renoveringen skulle vara ”gratis” eller om det skulle ske mot ersättning. Som huvudregel gäller att den som hävdar något måste kunna lägga fram bevisning för sitt påstående. Den av parterna som således menar att meningen var att det skulle utgå ersättning för renoveringsarbetet måste alltså kunna bevisa att så var fallet. Kan man inte avgöra frågan utifrån vad som är avtalat får man istället bedöma om renoveringsarbetet utåt sett framstått som en väntjänst eller arbete mot ersättning. Man får då även ta hänsyn till dels om arbetet är av en sort som normalt sker mot ersättning, dels om det är så i den aktuella situationen. Alltså om renoveringsarbete som den ena sambon i ett samboförhållande utför normalt sett sker mot ersättning. I detta sammanhang kan hänvisas till en dom från Högsta domstolen (HD), NJA 1986 s.513, där omständigheterna liknar de du nämner i frågan. I det fallet hade en sambo utfört diverse om- och tillbyggnader på den av den andra sambon ägda fastigheten. När samboförhållandet tog slut ville den sambo som utfört arbetena ha tillbaka alternativt ha ekonomisk ersättning för de föremål som tillförts fastigheten. HD ansåg att föremålen tillförts fastigheten med avsikt att det skulle vara en gåva. Föremålen tillhörde fastigheten och ersättning kunde inte utgå då sambon inte hade kunnat visa att han inte haft en gåvoavsikt när han utförde arbetena. Med Vänlig Hälsning
Lawline RådgivareRådgivare