FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2007

Samboavtal, är lägenheten samboegendom?

Hej! Jag har köpt en lägenhet, där jag och min pojkvän bor. Om det tar slut mellan oss, kan han då kräva ersättning för halva lägenheterns värde, bara sådär? Borde vi skriva ett avtal, där vi skriver att samboavtalet ej skall gälla?

Lawline svarar

Hej, Jag utgår från att du har köpt lägenheten i syfte att den skall utgöra er gemensamma bostad. Detta innebär vid en eventuell separation att din sambo har rätt att kräva att lägenheten skall ingå i samboegendom som kommer att delas mellan er, och han kommer därmed att ha rätt till halva lägenhetens värde, Sambolagen 3, 8 §§. Om det däremot var så att du ägde lägenheten så att säga innan ni flyttade ihop och din sambo så att säga flyttat in hos dig har han/hon däremot ingen rätt till lägenheten. Det du kan göra för att skydda din egendom är att ni skriver ett samboavtal med innehållet att lägenheten inte skall ingå i bodelningen vid en eventuell separation, dvs lägenheten skall inte utgöra så kallad samboegendom, 9 § Sambolagen. Se hela Sambolagen http://lagen.nu/2003:376 . Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare