FrågaAVTALSRÄTTGåva26/01/2007

Är egendom som ges i gåva skyddad från utmätning?

Hej, min sambo äger ett fritidshus. Hon ådrog sig en större skuld så att kronofogden begärde försäljning av fastigheten. Men vi lyckades betala av skulden innan försäljningen blev av, Nu undrar vi om det är möjligt att ge våra två barn fritidshuset i gåva och på det viset slippa gå igenom samma sak en gång till, om det nu skulle ske?

Hälsningar Jimmy.........

Lawline svarar

Hej

Det inte är säkert att fritidshuset är skyddat från din sambos borgenärer enbart genom att hon ger det till era barn.

Om en gäldenär (den som är betalningsskyldig) ger bort egendom i gåva för att på så sätt undgå att den tas i anspråk för skulder kan komma att angripas. Försätts gäldenären i konkurs, kan en sådan gåva komma att återvinnas.

En gåva som ges till någon närstående, exempelvis ett barn, går åter om det gått kortare tid än tre år från det att gåvan fullbordats till det att gäldenären försätts i konkurs. Det gäller dock inte om gäldenären kan visa att han/hon vid tiden för gåvan hade kvar egendom som uppenbart motsvarade hans/hennes skulder.

En gåva som har fullbordats kortare tid än sex månader före konkursen går alltid åter.

Regeln hittar du i 4:6 § konkurslagen http://lagen.nu/1987:672

Vänligen

Rådgivare