FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/01/2007

Rätt till vittne vid husrannsakan?

Hej jag blev i somras tagen med 1st marijuanaciggarett på kroppen och direkt efter detta gjordes också en husrannsakan.(där ca 1 gram hittades) Min fråga är om man har rätt till ett vittne eller att man själv bör närvara vid husrannsakan? inget dokument visades heller upp.. Kan husrannsakan göras vid förseelser eller skall man riskera fängelsestraff? För övrigt begår denna gatulagningsgrupp flera lagbrott för att bedriva sin verksamhet men då "knarkare" saknar manniskovärde i Sverige står vi maktlösa.

Lawline svarar

Hej! Husrannsakan får företagas för eftersökande av föremål som kan beslagtagas om det förekommer anledning att brott begåtts varpå fängelse kan följa (se http://www.lagen.nu/1942:740#K28 i rättegångsbalken 28:1). Det räcker alltså inte med bötesbrott. Fängelse kan följa på narkotikabrott, även av ringa grad (se http://www.lagen.nu/1968:64 i narkotikastrafflagen 1-2§§). För husrannsakan krävs vanligtvis ett förordnande av en undersökningsledare, åklagare eller rätten (se http://www.lagen.nu/1942:740#K28 i RB 28:4). En polis får i undantagsfall företaga en husrannsakan utan sådant förordnande (RB 28:5), men då måste det föreligga fara i dröjsmål. Det får han alltså endast göra om man befarar att den misstänkte kommer att undanröja egendom som kan beslagtas om man inte ingriper direkt. Men huvudregeln är alltså att ett förordnande krävs. Nu till frågan om Er eller vittnes närvaro. Detta kan man läsa om http://www.lagen.nu/1942:740#K28 i RB 28:7. Den som genomför husrannsakan (polisen) skall be ett vittne att närvara, om det är möjligt. Den hos vilken husrannsakan genomföres, eller de som bor hos honom om han själv inte är hemma, skall ges tillfälle att få vara med då husrannsakan genomföres. Han har också rätt att tillkalla ett vittne för egen del. Allt detta är under förutsättning att undersökningen inte uppehålles. Om polisen kommer hem till Er för att göra en husrannsakan har Ni alltså rätt att ta tag i Er granne och låta honom bevittna husrannsakan. Det kan polisen inte neka Er. Däremot kan Ni inte be dem vänta på att Er kompis från andra sidan staden skall komma dit som vittne. Om Ni vill försäkra Er om att allt gått rätt till kan Ni begära att få se protokollet över husrannsakan, enligt RB 28:9. Med vänlig hälsning
Rådgivare