FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/11/2005

Återkallelse av körkort

Om man blivit av med körkortet på grund av rattfylleri (ej grovt), kan man då få minskad spärrtid om man är i stort behov av körkort i sitt arbete?

Lawline svarar

Svar:
Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen (1998:448) samt i körkortsförordningen (1998:980). Länsstyrelsen, i det län körkortsinnehavaren är folkbokförd, kan återkalla körkortet vid rattfylleri. Istället för återkallelse kan en varning utfärdas om särskilda skäl föreligger. Spärrtiden är som kortast en månad och som längst tre år. Längden avgörs bland annat av den alkoholhalt körkortsinnehavaren haft i blodet då denne ertappades. Under spärrtiden finns möjlighet att fortsätta köra bil om bilen utrustas med alkolås. Mer information om alkolås finns att få på www.lansstyrelsen.se. Om länsstyrelsen återkallat körkortet kan man överklaga beslutet till länsrätten. Överklagan skall då sändas in till länsstyrelsen.
Mvh

Lisa HallergrenRådgivare