FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/01/2007

Kan efterlevande barn behöva betala förälders skuld?

Hej på er! Jag har en liten fråga som rör arv. Vi hade en diskussion här hemma angående om föräldrar som dör och särskilt om dom är helt skuldsatta när dom dör, vad händer då. Vad händer om skulderna i dödsboet är större än tillgångarna, måste de efterlevande betala sina föräldrars skulder eller skrivs sånt av på något sätt? MVH Christer

Lawline svarar

Hej Skulder kan inte ärvas. Den avlidnes skulder betalas av den avlidnes egna tillgångar. Är skulderna större än tillgångarna kommer det inte finnas några tillgångar för arvingarna att ärva, men arvingarna kommer inte att behöva betala för den avlidnes skulder. Vänligen
Rådgivare