FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/01/2007

Skall studieskuld täckas vid bodelning?

Jag har studieskuld! Min man vill skiljas.är han skyldig att att ta över hälften.Vad kan jag stödja mig på?

Lawline svarar

Hej Huvudregeln vid äkenskapsskillnad är att varje make skall få täckning för sina skulder. Vid beräkningen av makarnas andelar i boet skall så mycket avräknas från en makes giftorättsgods att det täcker de skulder som den maken hade när talan om äktenskapsskillnad väcktes. Det är alltså bara skulder som kommit till före ansökan om äktenskapsskillnad lämnats in som ingår. Detta framgår av 11:2 § ÄktB. Även studieskulder skall som huvudregel täckas vid bodelning. Har en make stora studieskulder och den andra inga alls finns det dock en möjlighet att jämka bodelningen. Möjligheten att jämka finns i 12:1§. Om den ena maken har mer skulder än tillgångar kommer denne inte att få skuldtäckning för mer än sina tillgångar. Den andre maken kommer inte att behöva ta över skulden. Om make A har 100 000 kr i tillgångar och 200 000 i skulder kommer A får skuldtäckning för 100 000. A bidrar då med noll kr i bodelningen. Om make B har 100 000 i tillgångar men inga skulder kommer B bidra med 100 000 i bodelningen. A och B får i bodelningen 50 000 var. B behöver alltså inte täcka den återstående delen av A skuld på 100 000. Vänligen
Rådgivare