FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/01/2007

Är det möjligt att göra ett barn arvlöst?

Hej! Jag har ett barn som är 8år har ingen kontakt med mamman eller barnet men betalar underhåll varje månad.Har ett barn på 2år som jag lever ihop med,jag undrar om man helt och hållet på något sätt kan testenmentera bort det barnet jag ej har någon kontakt med helt och hållet så att barnet jag lever ihop med kan få ärva hela mig?

Lawline svarar

Hej En bröstarvinge, det vill säga barn till arvlåtaren, har alltid rätt till sin laglott. Arvlåtaren har rätt att i testamente fritt disponera hälften av den egendom som denne lämnar efter sig. Den andra hälften utgör laglott, den skall delas av arvlåtarens bröstarvingar. Har du således två barn kommer de båda rätt att få en fjärdedel av den egendom du lämnar efter dig. Den andra hälften kan du disponera genom testamente och således testamentera till den du önskar. Reglerna hittar du i 7 kap Ärvdabalken http://www.lagen.nu/1958:637 Vänligen
Rådgivare