FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt04/01/2006

Kontrollavgift vid felparkering

Hej! Jag är i en tvist med ett kommunalt parkeringsbolag som tagit ut kontrollavgift för att jag parkerat utanför parkeringsruta på en parkeringsplats upplåten av parkeringsbolaget. Jag anser att överträdelsen, trots att den skett på privat mark omfattas av förordningen 1976:1128 1§ om felparkeringsavgift, genom att jag brutit mot trafikförordningen 1998:1276 3.kap 47-49. Därför har bolaget enligt lagen om kontrollavgift, 1§ inte rätt att ta ut kontrollavgift. Har jag helt fel och i så fall, varför skulle inte 1976:1128 gälla?

Lawline svarar

Hej! Detta är en minst sagt komplex fråga. Till en början vill jag säga att jag håller med dig, din trafiköverträdelse bör omfattas av Trafikförordningen vilket enligt Förordningen om felparkeringsavgift innebär att Lagen om felparkeringsavgift blir tillämplig och uttagandet av kontrollavgift är felaktigt. Dock kom Högsta Domsolen i avgörandet NJA 2001 s. 430 fram till att ett kommunalägt trafikbolag hade rätt att ta ut kontrollavgift vid olovlig parkering på en allmän plats där till följd av lokala trafikföreskrifter lagen om felparkeringsavgift inte var tillämplig. Du bör granska rättsfallet närmare för att få bättre koll på exakt vad som gäller i ditt ärende.
David AnderssonRådgivare