FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/02/2007

Tystnadsplikt på apoteket

Varför är det viktigt att apotekspersonal omfattas av tystnadsplikt?

Lawline svarar

Hej! Personalen på apoteket har samma tystnadsplikt som personalen inom hälso- och sjukvården. En av anledningarna till att all personal på apoteket har tystnadsplikt är att man ska kunna diskutera mediciner och dess användning med personalen, utan att riskera att uppgifterna förs vidare. Detta är viktigt, då uppgifter man lämnar eller preparat man inhandlar kan ha personlig och känslig karaktär. Med vänliga hälsningar
Rådgivare