FrågaKÖPRÄTTÖvrigt15/02/2007

Internationella köp, tillämplig lag.

Vid träffande av avtal genom försäljning av en häst. Köparen är boende i Italien säljaren i sverige. vilken avtalslag ska man följa? Svensk eller Italiensk? går det att avtala om att frakten ligger i köparens risk eller tas denna bort av någon italiensk lagstiftning? Förväntar mig inget svar då frågan är av ett ganska internationellt slag men kanske ett tips om var jag kan leta efter svar.

Lawline svarar

Hej, När det gäller internationella avtal används Romkonventionen för att avgöra vilken lag som skall tillämpas. Parterna kan själva välja vilket lands lag som skall tillämpas, art 3 Romkonventionen. Om parterna väljer att inte göra detta skall lagen i det land tillämpas till vilket avtalet har närmast anknytning. För att bestämma vilket land det är måste man först avgöra vilken den karakteristiska förpliktelsen är. Det är hemvistlandet för den person som skall uppfylla denna vars lag skall tillämpas. I ert fall behöver detta inte bli så komplicerat. De så kallade CISG-reglerna (Lag (1987:822) om internationella köp) är tillämplig lag i det här fallet både i Italien och Sverige. Dessa regler har uppstått från konventionen angående avtal om internationella köp av varor. Vad gäller transport av gods kan parterna avtala om riskens övergång etc. enligt art 6 i CISG annars regleras detta i art 67. Se hela lagen http://lagen.nu/1987:822 . Mitt råd är att ni skriver in i avtalet precis hur ni vill ha det. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare