"Uppenbart oskäligt" att ta ut kontrollavgift?

Hej !

Min fru blev p.g.a. akut händelse på arbetet och dåligt väglag försenad och ankom 10 minuter för sent till parkeringsplatsen. I samband med att hon ankom till bilen började parkeringsvakten skriva ut kontrollavgift. Hon hade alltså betalat 21 kr för en 7-timmars period och var 10 minuter sen. Jag tycker det är "uppenbart oskäligt" enligt lag 1984:318 (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering) paragraf 10 att ta ut denna kontrollavgift. Eftersom;

- Hon endast var 10 minuter sen (7-timmars period)

- Utskrift av kontrollavgift påbörjades när hon ankom till bilen

- Det rådde dåligt väglag

Vad är er bedömning?

Lawline svarar

Hej!

Att döma av formuleringen på lagrummet skall undantaget från kontrollavgift tillämpas mycket restriktivt. Det skall framstå som ”uppenbart oskäligt” att ta ut avgiften. I förarbetena till lagen säger departementschefen följande:

” Enligt min mening bör avgift inte få tas ut om försummelsen berott av någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. Egen eller en nära anhörigs sjukdom är en sådan omständighet. Också andra situationer som den ansvarige inte kan påverka själv bör kunna vara skäl nog. Däremot anser jag inte att den som glömt att förete parkeringstillstånd utan vidare bör undgå avgift. Den ansvarige bör – om möjligt – förete någon form av bevis om anledningen till sin försumlighet” (prop. 1983/84:104, s. 21–22).

Nu vet jag inte vad som hände på Er frus arbete, men kanske är detta något Ni kan använda som argument? Att det rör sig om en försening på tio minuter eller att Er fru var närvarande på platsen när parkeringsvakten skrev ut kontrollavgiften har ingen betydelse i sig. Är man sen så är man. Inte heller argumentet att väglaget var dåligt lär hålla. I så fall måste väglaget ha varit extremt dåligt och detta skall man inte ha kunnat förutse. Kan man förutse det dåliga väglaget så har man ju kunnat påverka situationen.

Det kan alltså fortfarande finnas en möjlighet att det som hände på Er frus arbete kan göra kontrollavgiften ”uppenbart oskälig”. Tänk på att det inte kan röra sig om vilken situation som helst. Den får inte vara ”bagatellartad”. Departementschefen (se ovan) ger exempel på ursäktande omständigheter såsom ”egen eller nära anhörigs sjukdom”, vilket visar på att situationen behöver vara relativt allvarlig och akut. Kom ihåg att Ni också bör förebringa någon form av bevis om vad som hände på arbetsplatsen.

Med vänliga hälsningar,

Rådgivare