FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/02/2007

Ersättning för vattenskada i hyresrätt

Hej! Jag har en fråga gällande min lägenhet som det vad vattenskada i häromveckan. Jag bor i en hyreslägenhet och för en vecka sen märkte jag att något hade fastnat i stammen och vatten hade börjat komma upp ur avloppet. Ringde genast till felanmälan och anmälde detta och stack iväg till jobbet. några timmar senare när jag kom tillbaka från jobbet var nästan hela lägenheten fullt av avloppsvatten och allt som hade spolats ner i toaletterna våningarna oovanför mig. jag ringde åter till felanmälan och efter ca 2 timmar kom en tankbil o fixade stoppet i stammen men inget gjordes med min lägenhet.De på felanmälan hade alltså inte skickat någon för att fixa till felet (som dock inte var mitt). Slutligen fick jag efter att pratat med fastighetsägaren ta in på hotell tills jag skulle få en evakuerings-lägenhet. jag har inte kunnat gå till jobbet på flera dagar.. alla mina grejer ligger i olika kartonger i den nya lägenheten och jag hittar knappt nånting här. det har varit en hel lidande för mig och min tjej. Jag undrar var man ska vända sig för att få någon ersättning dels för mina saker som förstördes dels förlorad arbetsinkomst och all sveda som detta har orsakat oss. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten för skadeståndsanspråk kan tas i Skadeståndslagen (SkL). Av 1:1 SkL följer att lagen ska tillämpas om inte annat är särskilt föreskrivet. I Jordabalkens (JB) 12 kapitel som avser hyra finns bestämmelser som är aktuella på ditt fall. Dessa regler är förmånligare, vilket gör att dessa med fördel kan tillämpas istället för SkL. I 12:11 JB finns bestämmelser om vad som händer när det inträffar skador som är mindre allvarliga än att lägenheten inte kan användas för sitt ändamål. Denna paragraf gäller skador som inträffar före hyrestidens början, men av 12:16 p.1 JB följer att denna regel även gäller när skadan inträffar under hyrestiden och hyresgästen inte är ansvarig för skadan. Enligt 12:11 p.3 JB har du rätt till nedsättning på hyran för den tiden lägenheten har varit i bristfälligt skick. Du har även rätt till ersättning för skada (skadestånd) om inte hyresvärden visar att skadan inte beror på hans oaktsamhet, enligt 12:11 p.4 JB. Denna regel är förmånligare än vanliga skadeståndsregler eftersom det vanligtvis är den skadelidande som måste bevisa att skadevållaren har varit oaktsam. I det här fallet är utgångspunkten istället att hyresvärden har varit oaktsam sen är det upp till honom att bevisa att så inte varit fallet. Exempel på oaktsamhet kan vara att hyresvärden underlåter att i tid vidta åtgärder för att avhjälpa skadan eller att han borde ha upptäckt felet om han hade vidtagit den tillsyn som har kunnat krävas. Kravet på oaktsamhet gör att om det inträffade är en olyckshändelse så är det uteslutet att få skadestånd. Det enda som du måste visa i detta fall (i fall det bestrids) är den skada du påstår att ha inträffat. Hyresvärden är inte enbart skadeståndsansvarig för egna åtgärder utan ansvarar även för hans anställda eller personer med liknande ställnings oaktsamhet. Skadeståndsskyldigheten hänför sig inte enbart till skador på lägenheten utan även förmögenhetsskador och skador på hyrestagarens egendom, vilket tydligt framgår av ett hovrättsfall RH 113:82, där hyresvärden bedömdes vara oaktsam beträffande en av flera samverkande orsaker till skadan. Däremot är inte personskada ersättningsgill enligt 12:11 p.4 JB, utan man får då tillämpa SkL. Sammanfattningsvis så har du rätt till nedsättning av hyran, detta oberoende av om hyresvärden har varit oaktsam eller inte. Om du ska ha rätt till ersättning för skada på dina saker och utebliven arbetsinkomst beror på om man kan anse att din hyresvärd, eller annan som anlitats av honom, har varit oaktsam eller inte och om det föreligger ett orsakssamband mellan denna oaktsamhet och dina skador. Med vänliga hälsningar
Sara OlssonRådgivare