FrågaSKATTERÄTTÖvrigt22/02/2007

Uppskovsavdrag vid försäljning av fritidshus?

Har läst svaret om reavinst skatt angående försäljning av fritidshus, och är med på det. Är själv i den situationen att jag och min syster äger 50% av vår mors föräldrarhem, de andra 50% äger vår morbror. Som vanligt funkar det inte när två "sidor" skall försöka samsas så vi får en summa pengar + vår morbrors 50% av en större skogsfastighet (så jag och min syster blir ensamma ägare) så får vår morbror ta över fastigeheten med bostadshus mm samt en mindre fastighet, men nu vill vi köpa ett nytt eget ställe och har trott att vi kan använda de pengar vi får från vår morbror + de vi får från försäljning av skogsfastigheten för detta, och att om vi gjorde detta inom ett år så skulle vi slippa skatta för de pengar vi använde till att köpa det nya stället, men nu har vi fått höra att det nog bara gäller om det är permanentboende, hur är det? Vad gäller? Tacksam för svar. MVH Mats

Lawline svarar

Hej, Det du pratar om är avdrag för uppskovsbelopp vilket är ett uppskov med att betala reavinstskatt. Detta regleras i inkomstskattelagens kapitel 47 (se http://lagen.nu/1999:1229#K47 ). Observera att det är fråga om ett uppskov, inte en eftergift av beskattning. Detta är en vanlig missuppfattning. Ni skulle alltså inte slippa att skatta, utan endast skjuta upp beskattningen till dess att ersättningsbostaden i framtiden skulle ha sålts (såvida inte uppskov även då skulle beviljas, i vilket fall beskattningen skulle skjutas fram i tiden ytterligare en gång, men fortfarande inte efterges). Men precis som du säger så uppställs vissa krav för att avdrag för uppskovsbelopp skall beviljas, varav ett är att den sålda bostaden (ursprungsbostaden) skall ha varit säljarens permanentbostad. För att det skall anses ha varit säljarens permanentbostad skall denne ha varit bosatt där antingen ett år omedelbart före försäljningen alternativt tre av de senaste fem åren före försäljningen. Då du beskriver den aktuella bostaden som ett fritidshus så antar jag att varken du eller din syster har varit bosatta (utgångspunkten är här er folkbokföringsadress) på den aktuella fastigheten, och precis som du själv är inne på så innebär detta att ni inte kommer beviljas uppskov. Vänligen,
Rådgivare