FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/02/2007

För dyrt boende för försörjningsstöd?

Har sociala rätt att be mig flytta till billigare hyreslägenhet ?Hyran är 5600 sociala betalar 4600 och dom anser jag bor för dyrt

Lawline svarar

Hej, Jag antar att det inte handlar om bostadsbidrag utan om att socialnämnden betalar hela hyran genom såkallat försörjningsstöd. Enligt Socialtjänstlagen lämnas försörjningsstöd för "skäliga kostnader" för boende. Detta är ganska vagt och en bedömning görs från fall till fall. Om de har godtagit att betala en hyra på 5600 tidigare och nu sänkt gränsen till 4600 så tycker jag att du ska fråga vad som har förändrats i deras bedömning. Mitt bästa råd till dig är att be om att få titta på socialnämndens underlag för beslutet. Troligen har de ngn typ av mallar som de följer, så be att få reda på varför du hamnat i den ena eller andra kategorin. Eftersom endast ett skäligt belopp kan beviljas så kan de vägra att betala ut ett högre belopp, men detta innebär, såvitt jag försår, inte att de kan tvinga dig att flytta om du kan betala resten hyran på annat sätt. Lycka till! Vänligen,
Mia EjendalRådgivare