FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/03/2007

Beskattning av juridisk persons fastighetsavyttring

Hej jag funderar på att köpa en lägenhet som juridisk person. Nu undrar jag hur beskattningen är vid försäljning av jur. lägenhet ? Är det 90% av vinsten?

Lawline svarar

Hej, En juridisk persons beskattningsbara inkomst beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet med statlig inkomstskatt om 28 procent, enligt 65:14 Inkomstskattelagen (se http://lagen.nu/1999:1229#K65 ). Eftersom juridiska personer endast har ett inkomstslag - näringsverksamhet - så räknas hela den eventuella vinsten från försäljningen in i den beskattningsbara inkomsten och överskottet träffas av den statliga inkomstskatten (s.k. bolagsskatt) om 28 procent. Den kvotering till 90 procent som du nämner avser när en enskild näringsidkare säljer en näringsfastighet, i vilket fall vinsten tas upp till 90 procent i inkomstslaget kapital enl. 45:33 § Inkomstskattelagen. Någon sådan kvotering görs dock inte i inkomstslaget näringsverksamhet, utan hela vinsten tas upp till beskattning. Vänligen,
Carl Johan ZimdahlRådgivare