FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/02/2007

Beskattas nyttjanderättsinnehavare?

Två personer äger och har lagfart på en fastighet. En tredje person har nyttjanderätt. Enligt testamente ska personen som har nyttjanderätten betala fastighetsskatten. Kan detta vara rätt? Gäller testamentet eller går det att bestrida?

Lawline svarar

2 § i Lag (1984:1052) om statlig fastighetsskatt säger att: Skattskyldig till fastighetsskatt är ägaren till fastigheten. Lagen är tvingande och kan inte avtalas bort. Det är alltså de två personer som äger och innehar lagfarten som skall betala skatt (är skattesubjekt). Testamentatorns vilja kan här tyvärr inte följas och testamentet behöver inte ens bestridas.
Fredrik EklundRådgivare