FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/01/2006

Får jag sjukpenning trots att jag inte tar studielån?

Hej! Jag undrar över formuleringen i förordningen (2000:1418) om tillämpning av vissa skyddsbestämmelser för sjukpenninggrundande inkomst. Det står att Sjukpenningnivån är skyddad för "en försäkrad som bedriver studier, för vilka denne uppbär studiehjälp, studiemedel eller särskilt studievuxenstöd". Om man studerar och finansierar studierna på egen hand, dvs inte tar emot studiemedel, är sjukpenningnivån inte längre skyddad utan hamnar på 0. Jag undrar om ni vet motiveringen till varför det är så, alltså att det inte är studierna i sig som räknas utan studiemedlet? Annars, vart kan man vända sig för att få veta? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tar man studielån har man ju iprincip sagt att man inte har något annat att leva av, medan om man valt att inte ta studielån så har man valt att finansiera på annat sätt tex genom arbete. Om så är fallet får man ju ändå sjukpenning, för det fallet att man blir sjuk, från det man arbetat. Om lagen har lämnat ett "hål" för de som varken jobbar eller uppbär studiemedel, bör du kontakta Försäkringskassan för att höra hur detta bör lösas på bästa sätt.
Fia BergRådgivare