fel ortsnamn på p-bot

Hej,

På en kontrollavgift (p-bot) är ortsnamnet stavat med W istället för med V (Waxholm/Vaxholm).

Jag hävdar att den korrekta stavningen är med V och har i kontakt med posten fått veta att stavningen med W ej existerar i deras register.

Parkeringsbolaget hävdar att båda stavningarna är korrekta och hänvisar även de till posten som enligt parkeringsbolaget säger att den ursprungliga stavningen är med W, men att den med tiden har förenklats till V.

Jag hävdar att endast en korrekt stavning finns för varje ort och därmed är kontrollavgiften tekniskt oriktig.

Är mycket tacksam om jag kan få synpunkter på ovanstående.

Även tacksam för hjälp med hänvisning till lag eller förordning där ifyllandet av kontrollavgiftsblanketten behandlas och kanske till och med något rättsfall där felstavning på kontrollavgift förekommer.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

En felstavning av ortsnamnet på en p-bot torde inte vara ett fel av sådan dignitet att betalningsansvaret kan undanröjas, ifall övriga uppgifter om plats, tid och vari förseelsen bestod är korrekta. Undanröjning ska t.ex. ske i fall där det hänvisats till någon annan förseelse än det som fordonsägaren gjort sig skyldig till eller till en annan tid eller plats (se t.ex rättsfallet RH 56:82).

Om du ändå vill pröva att försöka få rätt så redogör jag nedan för hur processen då går till:

Om det är en kommunal parkeringsbot det rör sig om kan du ansöka om rättelse. Skriv i så fall till polismyndigheten i det polisdistrikt där du fått anmärkningen. Du kan också göra ett besök där. Då ska du ta med dig parkeringsanmärkningen. Om din ansökan inte godkänns, kan du bestrida betalningsansvar (överklaga) hos polismyndigheten. Det ska göras skriftligen.

Tänk på att felparkeringsavgiften ska betalas, även om du anser att den är felaktig. Du får tillbaka avgiften om din ansökan godkänns. Bestämmelserna om felparkeringsavgifter finns i Svensk författningssamling (1976:206).

Om det rör sig om ett privat parkeringsbolag så kan klaga till bolaget men inte överklaga. För att få saken prövat rättsligt bör du bestrida betalningsansvar när bolaget skickar kravbrev. De kommer då att stämma dig vid den lokala tingsrätten (eller ev gå omvägen om Kronofogden – bestrid då betalningsansvar) i vilken du kan utveckla grunderna för ditt bestridande. Om du förlorar kommer du att få betala parkeringsbolagets rättegångskostnader vilket kan bli mångdubbelt mer än kostnaden för p-boten

Hoppas att du har hjälp av mitt svar

Med Vänlig Hälsning

Rådgivare