FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/02/2007

Om man blir sjuk utomlands

har man rätt till sjukpenning om man är på semester utomlands och blir man sjuk?

Lawline svarar

Hej! När man talar om ersättning vid sjukdom så är det nödvändigt att skilja på begreppen. Sjuklön betecknar det Du får av din arbetsgivare de två första veckorna vid sjukdom. Sjukpenning är den ersättning som försäkringskassan betalar ut om Du är sjuk längre än så. Om jag utgår från frågan så misstänker jag att Du blandat ihop begreppen lite. Om Du har rätt till sjukpenning när Du är utomlands så är Du redan sjuk när Du åkte. För att försäkringskassan ska betala ut sjukpenning under tiden Du är utomlands så krävs det att du anmält resan och fått det godkänt i förväg, annars är det risk att ersättningen dras in. En bra sida att titta på i ämnet är försäkringskassans, särskilt http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/utomlands/ . Då det gäller sjuklön så ska man som vanligt anmäla sjukdomen omgående till sin arbetsgivare, som jag förstår reglerna ska Du då kunna få sjuklön som vanligt. Däremot är reglerna annorlunda om man befinner sig utanför EU/ESS-området. Utöver detta så kan det finnas kollektivavtal på Din arbetsplats som vidare reglerar så det är alltid bra att kolla med din arbetsgivare. Hoppas detta hjälpte en bit på vägen. Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare