FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/02/2007

Arbetstagares rätt till meddelarskydd

kan företaget jag jobbar hos bestämma att vi undersköterskor inte får uttala oss i pressen eller till pressen innan vi frågat om lov

Lawline svarar

Hej. Svaret på din fråga beror på om du jobbar för en myndighet eller något annat allmänt organ eller om du jobbar för ett privat företag. Det finns regler i tryckfrihetsförordningen som stadgar envars rätt att fritt meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst för offentliggörande. (Det finns undantag från denna rätt som rör så kallade tryckfrihetsbrott) Den som utövar sin meddelarfrihet har rätt att vara anonym. Myndighet eller annat allmänt organ får inte efterforska vem som lämnat meddelande för publicering. (Undantag gäller dock för tryckfrihetsbrott). Inte bara efterforskning utan även sådana åtgärder som din arbetsgivare vidtagit kan skada rätten till anonymitet. Det är därför inte tillåtet för en myndighet eller annat allmänt organ att säga till sina anställda att de inte får tala med pressen innan de frågat arbetsgivaren om lov. Har en arbetstagare ingått ett avtal om att be om lov före denne uttalar sig är avtalet inte rättsligt bindande. Förbudet riktar sig som sagt endast till det allmänna. Enskilda och privata företag är oförhindrade att bedriva efterforskning och bestämma att anställda måste be om lov. Vänligen
Rådgivare