Innomhustemperatur

hej, finns det regler för hur varmt det får vara i lägenheter sommartid?

tack för mej

Lawline svarar

Hejsan!

Det finns inga direkta regler som reglerar hur varmt det får vara i en lägenhet, men socialstyrelsen har utifrån lagens regler tagit fram rekommendationer för vilka temperaturvärden som bör eftersträvas för att sanitär olägenhet inte ska uppstå.

Enligt dessa allmänna råd ska temperaturen ligga mellan 20 och 24 grader. Om den, under normala väderförhållanden, under en längre period överstiger 24 grader kan det ses som sanitär olägenhet och fastighetsägaren kan bli skyldig att åtgärda problemet. Temperaturer upp till 26 grader får man dock oftast godta under korta och tillfälliga perioder.

Sommartid får man också vara lite mer tolerant mot höga temperaturer, då ska temperaturen inte varaktigt ligga över 26 grader och bör inte ens tillfälligt ligga över 28 grader, men det blir att alltid en bedömningsfråga i varje enskilt fall vad som kan vara sanitär olägenhet. Dessutom är rekommendationerna inte tillämpliga vid extrema väderförhållanden.

Det är fastighetsägaren som ska utföra en mätningar av temperaturen. Om fastighetsägaren ignorerar detta kan man vända sig till den kommunala miljöförvaltningen, de kan förelägga fastighetsägare att utföra mätningar och vidta åtgärder.

Som hyresgäst kan man även rikta ett s.k. åtgärdsföreläggande till hyresnämnden, i det kan hyresnämnden besluta om att hyresvärden ska rätta till den höga inomhustemperaturen. Dessutom kan det medföra rätt till hyresnedsättning.

Om hyresvärden ignorerar problemet kan man ansöka till hyresnämnden att uppta förlikningsförhandlingar i ärendet, eller vända sig till tingsrätt. Men att ta ett ärende till hyresnämnden är enklare och inte förenat med några kostnader jämfört med att processa i allmän domstol.

Som påtryckning kan man även deponera en del av sin hyra hos Länsstyrelsen för att försöka förmå hyresvärden att vidta åtgärder. Om hyresvärden anser att kravet är oskäligt får han i så fall stämma hyresgästen inför domstol.

Socialstyrelsens allmänna råd kan du läsa http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/specnavigation/Omraden/Inomhusmiljo.htm .

Med vänlig hälsning,

Rådgivare